Hvorfor bruke styredemper?
Asbjørn Spilde
2005-08-23 18:43:03 UTC
Har sett fra tid til annen at enkelte sykler er utstyrt med styredemper. Da
snakker jeg om en slik liten demper som virker på styreutslaget. Hva er
hensiketen med disse?

Asbjørn Spilde
Per Namløs
2005-08-23 18:49:23 UTC
On Tue, 23 Aug 2005 20:43:03 +0200, "Asbjørn Spilde"
Post by Asbjørn Spilde
Har sett fra tid til annen at enkelte sykler er utstyrt med styredemper. Da
snakker jeg om en slik liten demper som virker på styreutslaget. Hva er
hensiketen med disse?
Demperen gjør sykkelen mindre nervøs og reduserer faren for alvorlige
tankslappere (dvs. kraftige styresvingninger som f.eks. kan oppstå
dersom forhjulet på sykkelen løfter seg fri fra bakken mens man
svinger. Når hjulet kommer ned igjen kan det da under gitte
omstendigheter begynne å svinge fram og tilbake).

Per Namløs
Anders T. Windsor
2005-08-23 19:55:37 UTC
Post by Asbjørn Spilde
[...]
Har det noen ulemper da? Eller bare fordeler?

AtW
KAS
2005-08-23 19:57:19 UTC
Slimete vortepadder fra det ytre rom tvang Asbjørn Spilde til å
Post by Asbjørn Spilde
Har sett fra tid til annen at enkelte sykler er utstyrt med styredemper. Da
snakker jeg om en slik liten demper som virker på styreutslaget. Hva er
hensiketen med disse?
Hva mener du med "virker på styreutslaget"?
--
/KAS <--------- '05 RSV 1000R Factory --------->
Bamsemums MC #002 - DoD #4344 - DoDRT #007
"V-twin ergo Vroooom"
Asbjørn Spilde
2005-08-23 21:21:56 UTC
Post by KAS
Hva mener du med "virker på styreutslaget"?
Litt feil formulert, "virker på rotasjonen av styret" er det jeg mener. Slik
at styrebevegelsen ikke løper helt fritt, men blir bremset av denne
demperen.

Asbjørn Spilde
KAS
2005-08-23 21:34:20 UTC
Post by Asbjørn Spilde
Post by KAS
[...]
Akkurat. Da har Per gitt en dekkende beskrivelse. Den demper styrets
lyst på å flagre mellom hendene dine, noe som lett kan skje når man
har litt "sportslig" styregeometri og ditto krefter.

Ulempen er tregere styring, primært i lav fart. Ikke noe man tenker
over i høyere fart, men det vil alltid kreve noe mer styreinput. En
justerbar demper er en fordel, så kan man kompromisse mellom demping
og styrefølelse.
"V-twin ergo Vroooom"
Claus Diseth
2005-08-23 21:33:11 UTC
Post by Asbjørn Spilde
Har sett fra tid til annen at enkelte sykler er utstyrt med styredemper. Da
snakker jeg om en slik liten demper som virker på styreutslaget. Hva er
hensiketen med disse?
Noen forklaringer har du fått. En tilleggsforklaring - og sikkert av
barens gjester oppfattet som svært arrogant - er denne:
Styredemperen skal motvirke en av de vanligste førerfeilene - nemlig å
tviholde steinhardt i styret. Kjører du riktig - altså avslappet - har
de færreste førere behov for styredemper.
claus
KAS
2005-08-23 21:37:12 UTC
Post by Claus Diseth
Styredemperen skal motvirke en av de vanligste førerfeilene - nemlig å
tviholde steinhardt i styret. Kjører du riktig - altså avslappet - har
de færreste førere behov for styredemper.
Hvordan forklarer du det? Mener du at det er førerens muskelbruk som
er den vanligste årsaken til tankslapper?
"V-twin ergo Vroooom"
Claus Diseth
2005-08-23 21:44:21 UTC
Post by KAS
Post by Claus Diseth
[...]
En av de vanligste, ja. Forstilling/fremhjul vandrer hele tiden ørlite
fra side til side. Om vi bruker de musklene vi har for å forsøke å holde
styret "fast" må likevel de kreftene gå et sted, ikke sant.

Eller tenk deg selv: Ut av storsvingen på Rudskogen, du begynner å rette
opp, gasser, og styret "wobbler". I ni av ti tilfeller er årsaken at du
rett og slett holder for hardt i styret. Eller har for stramt justert
styredemper, slik at fremhjulet ikke får jobbet i fred.
claus
KAS
2005-08-24 22:37:04 UTC
Post by Claus Diseth
Post by KAS
[...]
Jajo, men jeg ser ikke helt hvordan dette kan forsterke eller
fremprovosere fenomenet. Kreftene vil utlignes av kraften man bruker
på styret, på samme måten som styredemperen gjør det. Krefter som vrir
styret vil vri styret om ikke noe motvirker det, er kreftene som vrir
store nok får man en tankslapper.
Post by Claus Diseth
Eller tenk deg selv: Ut av storsvingen på Rudskogen, du begynner å rette
opp, gasser, og styret "wobbler". I ni av ti tilfeller er årsaken at du
rett og slett holder for hardt i styret.
I 9 av 10 tilfeller er årsaken at jeg skaper ubalanse i
sykkelen/styret ved å dra meg opp i styret (typisk mest på én side)
mens jeg gasser, i stedet for å bruke bena til å få kroppen opp.

Nå gjør jeg vel neppe den feilen så mye som 9 ganger da, jeg har lært.
Post by Claus Diseth
Eller har for stramt justert
styredemper, slik at fremhjulet ikke får jobbet i fred.
Jeg kjøper ikke denne teorien i det hele tatt. Jo mindre styret kan
vandre, desto mindre vil det vandre. Fordi det krever mer krefter for
å få det til å vandre. Tankslapper ville ikke kunne skje dersom styret
ikke kunne svinge, ikke sant?

At føreren kan skape ubalanse og forsterke effekten med å "hale og
dra" i på en side av styret er jeg med på. Men om han tviholder med
lik kraft på begge sider vil ikke dette kunne fremtvinge fenomenet
IMNSHO.
"V-twin ergo Vroooom"
Claus Diseth
2005-08-25 07:36:30 UTC
Post by KAS
Post by Claus Diseth
[...]
Holder du hardere i styret når du bruker styret til å dra deg opp med?
Post by KAS
Nå gjør jeg vel neppe den feilen så mye som 9 ganger da, jeg har lært.
Bra. Jeg jobber med saken, jeg også.
Post by KAS
Post by Claus Diseth
[...]
Jeg er ikke spesielt opptatt av å få noen til å kjøpe teorien. Folk får
gjøre som de vil. Men den uheldige effekten av å tviholde i styret
(eller å ha en for stramt justert styredemper) er godt beskrevet i "A
Twist of the Wrist" og forsåvidt også i boka "Full Kontroll", så det er
ikke noe jeg har funnet på av meg selv. I tillegg: Alt som er av
oppegående førerutviklingskurs poengterer sterkt at jo mer avslappet man
er i hendene, jo mer stabil er sykkelen. Hvorfor? Rett og slett fordi
føreren er en av sykkelens viktigste støtdempere. Sitter jeg rolig og
avslappet, med et løst grep i styret, får dempere og fjærer jobbet mer
eller mindre i fred. Sitter jeg stiv og i tillegg tviholder i styret,
vil hver liten dump i veien, hvert vindkast i overkroppen overføres fra
meg til sykkelen, og gjøre demperjobben vanskeligere.

I tillegg: Forgaffelens geometri er en forutsetning for både sykkelens
egenbalanse og retningsstabilitet. Om jeg står overskrevs over en
motorsykkel og lener den til den ene siden, vil forhjulet vris samme vei
som jeg lener den. Virkningen av dette når jeg kjører er at sykkelen på
egen hånd vil forsøke å styre inn under tyngdepunktet når den heller til
den ene eller andre siden, og på den måten bidra til å opprettholde
balanse og retningsstabilitet. Dersom jeg prøver å eliminere denne
effekten med dødsgrep i styret - kanskje i tillegg til en for hardt
justert styredemper, har jeg skaffet meg selv et kjempeproblem. Og en
sykkel som ikke kan være stabil.
Post by KAS
[...]
Før fysikkfrikene kommer på banen, skal jeg forsøke å tydeliggjøre meg
selv med et par eksempler fra den virkelige verden: I gamle dager, da
ordentlige motorsykler fikk styrewobble på motorvei rett fram, fikk i
alle fall jeg en rekke råd om hvordan man skulle få slutt på
fandenskapet. Sette seg på tanken, gi gass, flytte seg lenger bak, slå
av gass osv. Det funket sjelden - men noen ganger funket det, og noen
ganger ble det mye verre. Poenget er vel at dersom jeg tviholder i
styret for å roe ned en styrewobble, flytter svingningene seg bare et
annet sted - f.eks fra forstilling til ramme. Det er sikkert noen som
husker den følelsen, også. De gangene jeg klarte å ta inn en skikkelig
wobble - var trolig de få gangene hvor jeg klarte å løsne dødsgrepet på
styret.

Når vi ("vi" som i California Superbike School) i vinter begynte å trene
Thomas Luthi (som vel for øyeblikket leder GP125-klassen), var noe av
det første vi måtte gjøre, å justere styredemperen hans ned fra
steinhard til myk. Deretter lærte han å slappe av på styret - og å la
styret "gå" når fronten begynte å wobble eller når bakhjulet sladdet - i
stedet for å bruke muskler samme sted. I 2004-sesongen hadde guttungen
de mest spektakulære high-sidere - i år har han bare hatt et par pene
lowsidere. I tillegg til at sykkelen er mye mer stabil - altså med
styredemper på laveste innstilling - blir han mye mindre sliten fordi
han bruker mindre muskler.

Et av de aller beste eksemplene på at overdreven muskelbruk i styret
ikke er heldig, ser vi nesten hver gang det er GP-løp på Eurosport:
Fører kommer ut av sving, sykkelen begynner å wobble, fører blir spyttet
av - og sykkelen fortsetter rett frem. Men nå dønn stabil. Det gir i
alle fall meg et godt bilde av hva jeg bør og ikke bør gjøre med styret.

Som sagt; folk får både mene og gjøre hva de vil med styret sitt... men
jeg ville i alle fall justert meg selv før jeg begynte å stramme en
styredemper.
claus
Thomas Lundquist
2005-08-25 13:57:53 UTC
Post by Claus Diseth
[...]
nei, det er liten tvil om at det er riktig.

men du sa at en styredemper ville hjelpe på dette problemet og det er
der jeg har falt av.
Post by Claus Diseth
[...]
den mest klassiske jeg hørte var å sørge for at man senket CoG. å bøye
seg ned er jo det enkleste da. hvis man ikke allrede ligger strak på
tanken da, noe man vel ofte var.

ez
--
Med Infrastruktur bygger vi landet.

SUCKS#012, NIC#03, DoD#3098, DoDRT#02, DoDCT#012, 066, SDK#1528, AMO#209sjef
'97 Ducati ST2(Greven), '96 Honda GOOF3(Singer), '00 CBR900RR(Pfaff)
'99 Mercedes Vito 112CDi (Nimitz)

Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html
KAS
2005-08-25 15:10:53 UTC
Post by Claus Diseth
Holder du hardere i styret når du bruker styret til å dra deg opp med?
På én side, ja. Det skaper ubalanse, og er en annen sak. Så eksemplet
ditt er dårlig.
Post by Claus Diseth
[...]
Teorien er grei nok, det som skjer er at bevegelsene forplantes over i
kroppen som forplanter de videre til sykkelen og skaper ubalanse andre
steder. Så det å tviholde i styret er selvfølgelig stor fy, ingen har
motsagt deg på det punkt.

Derimot kjøper jeg ikke at det er tviholdingen som _skaper_
"tankslapper". Den kommer av en ytre påvirkning, _resultatet_ av denne
ytre påvirkning kan forverres ved å tviholde. Men den kan aldri
påvirke det som i utgangspunktet skapte situasjonen. *Derfor* trenger
man styredemper, for å dempe de ytre påvirkningene som potensielt kan
skape en vanskelig situasjon, enten man tviholder eller ikke.
"V-twin ergo Vroooom"
Per Namløs
2005-08-25 15:18:31 UTC
Post by KAS
[...]
Det som skaper en tankslapper er vel at forhjulet forsøker å rette seg
opp i sykkelens kjøreretning når man f.eks. har fått løft ut av en
sving og forhjulet ikke er alignet med resten av sykkelen. Dette vil
videre skape svingninger siden hjulet vil passere sykkelens
kjøreretning og så forsøke å rette seg opp igjen ved å gå andre veien.
Før eller senere dør denne svingningen ut av seg selv (pga. friksjon
og energitap i svingebevegelsen). Svingningen kan således dempes
raskere om man har en styredemper, men den kan også forsterkes ved at
føreren med muskelkraft forsøker å kompensere for svingningene siden
han normalt ikke klarer å kompensere raskt nok til å motarbeide
bevegelsene korrekt og i verste fall bare skaper en ressonanseffekt i
hele bevegelsen. Dermed bør det vel være korrekt å ikke forsøke å
tving vekk en tankslapper med armene, men det er også korrekt å ha en
styredemper som er laget for å dempe raske svingninger i gaffelen
(horisontale sådan) slik at de dør ut raskere enn ellers.

Per Namløs
KAS
"V-twin ergo Vroooom"
Claus Diseth
claus
Morten B.-Eriksen
2005-08-29 22:42:55 UTC
Post by Per Namløs
Post by KAS
[...]
Den kan godt oppstå uten at hjulet er i luften. Et lite forhjulsslipp kan
godt ende i tankslapper og grusen.
Mitt inntrykk er at problemet heller oppstår når asfalten er ujevn og
forhjulet er lett. Små glipp gjør at også sykkelen "tar" feil. Når det
slipper vil styret vris innover av sykkelen. I det hjulet får feste igjen
vil det motsatt vei igjen. Starter først forhjulet å "sprette" på den måten
blir dette fort en selvforsterkende katastrofe uten styredemper.

/MBE
Steinar Bang
2005-08-30 04:50:27 UTC
... Starter først forhjulet å "sprette" på den måten blir dette fort
en selvforsterkende katastrofe uten styredemper.
Hovedpoenget hans var vel at førerens armer kunne være forsterkeren.
"Pilot induced oscillation":
http://en.wikipedia.org/wiki/Pilot-induced_oscillation
Morten Becker-Eriksen
2005-08-30 22:34:35 UTC
Post by Steinar Bang
[...]
Nå fungerer nok ikke sykkelstyret på den måten og det man gjerne får av
slikt på sykkel er wobble og det er vel strengt tatt ikke det samme som tank
slapper.

/MBE
Magne Vingsand
2005-08-31 08:50:49 UTC
"Claus Diseth"
Post by Claus Diseth
[...]
Noe en også enkelt ser ved bremseøvelser. Om en sitter godt 'forankret', og
bremser hardt med kun en hånd avslappet på styret - vil sykkelen gå rett
fram om den er ok teknisk. Andre - som sitter med 2 stive armer under
oppbremsing - vil kunne oppleve wobbling og ustø kurs.

--
Magne
Pampera/Ténéré

Thomas Lundquist
2005-08-25 06:23:44 UTC
Post by Claus Diseth
[...]
altså, en styredemper har som oppgave å holde igjen. hvordan den da
skal hjelpe mot andre elementer som gjør det samme, nemlig holder
igjen, kan jeg ikke helt forstå.

ez

Robert
2005-08-23 22:55:11 UTC
Men du verden hvor lettere det er å dra over høyfarten opp fra
slakter'n på Rudskogen med en styredemper på R6en. Til veikjøring er
jeg enig om at de færreste trenger en styredemper, derimot på bane
tror jeg de fleste har god nytte av en, _uten_ å tviholde i styret.

--
Robert '00 748R '02 R6 '03 R6 NIC#032 SDK#2387 NMCU#33558 DoD#99691230
OlU#0007
Claus Diseth
2005-08-24 06:10:53 UTC
Post by Robert
[...]
Helt enig - bare ikke dra den *for* hardt til.
claus
=?utf-8?Q?Bj=F8rn_Mork?=
2005-08-24 07:36:31 UTC
Post by Robert
[...]
Det er vel heller slik at det er *svært sjelden* man har nytte av
demperen på veien. men det skader jo ikke mye at den er der alle de
gangene man ikke har nytte av den. Derimot kan det skade en del hvis
den ikke er der den *ene* gangen man får behovet...

Det kan nok tenkes at jeg klamrer meg for mye til styret på humpete
veier, men jeg må si at jeg fremdeles kjører saktere enn jeg egentlig
finner naturlig på veier med mye humper i svingene etter en episode
for et par år siden. Det gikk bra men det var nok mest flaks. Og
jeg syntes ikke jeg kjørte spesielt ekstremt. Det var en ganske slak
sving med mye humper og farten var ikke på langt nær det den ville
vært om det ikke var for at de norske fartsgrensene begrenset
utfoldelsen min en smule. Det var heller ikke nok humper til at jeg
følte dem som ubehagelige.

Ellers har jeg jo hatt noen tendenser på steder hvor man aksellerer
hardt ut av en humpete sving, slik som f.eks. ut av Sinsenkrysset
nedover Trondheimsveien (mulig de har fikset opp der nå. Det er lenge
siden jeg kjørte den veien). Der brukte ofte styret å vibrere litt,
men i 50-60 blir det jo ikke mye slag av det så da er det mest moro.

Uansett, jeg ville ikke klaget om Honda hadde funnet ut at CBRen
skulle hatt styredemper originalt, men behovet mitt er ikke stort nok
til at jeg kommer til å montere en selv.

Jeg får vel heller lære meg å klemme sammen bena.

Bjørn
Abusive Iranian maniac!
Steinar Bang
2005-08-24 11:41:06 UTC
Post by =?utf-8?Q?Bj=F8rn_Mork?=
Ellers har jeg jo hatt noen tendenser på steder hvor man aksellerer
hardt ut av en humpete sving, slik som f.eks. ut av Sinsenkrysset
nedover Trondheimsveien
Huh... der kjører jeg jo hver dag, og merker ingenting. Har du mer
fart enn jeg pleier å ha der...?
Post by =?utf-8?Q?Bj=F8rn_Mork?=
(mulig de har fikset opp der nå. Det er lenge siden jeg kjørte den
veien). Der brukte ofte styret å vibrere litt, men i 50-60 blir det
jo ikke mye slag av det så da er det mest moro.
..næh.

Hvor er problemet? Ut av rundkjøringa? Eller der påkjøringsrampa
møter Trondeheimsveien?
Bjørn Mork
2005-08-24 12:36:05 UTC
Post by Steinar Bang
Post by =?utf-8?Q?Bj=F8rn_Mork?=
[...]
Næh, sikkert ikke...
Post by Steinar Bang
Post by =?utf-8?Q?Bj=F8rn_Mork?=
[...]
Ut av rundkjøringa. Den er (var?) dosert og dermed blir det et lite
hopp når du skal ut. Hvis jeg lå med litt nedbrekk rundt rundkjøringa
og dro på såpass at forhjulet lettet over humpen ut på rampa, så kunne
styret skjelve litt. Synes jeg å huske.

Men det er nok et år eller to siden sist jeg prøvde og de har jo gjort
en del i det krysset siden da. Kanskje det ikke funker lenger?

Bjørn
I mean, you make me sick.
Steinar Bang
2005-08-24 13:01:10 UTC
Post by Bjørn Mork
[...]
Jeg er litt forsiktig akkurat der, jeg er usikker på hva de som står
og venter har tenkt å gjøre, og hva de som eventuelt kommer bakfra i
det ytre feltet har tenkt å gjøre.

Jeg drar ikke på før jeg er inne på påkjøringsrampa og har sikret meg
at det ikke er noen busspassasjerer som krysser over fra sørgående
under broa der RV4 går.
Magne Vingsand
2005-08-24 07:46:47 UTC
[...]

Er nok slik innen enduro også, hvor det ofte kan bli slag pga røtter steiner
spor m.m. Styredemperen avhjelper de plutselige retningsforandringene - og
dermed avlastes hendene.

--
Magne
Pampera/Ténéré