Ryggsekk og sikkerhet
Sigurd Koran
2004-11-02 09:55:24 UTC
Jeg har nettopp kjøpt meg en ny motorsykkel, men denne har ikke kofferter
eller lignende. Jeg kjører mest sånn kveldsturer så det er sjelden jeg har
bruk for å ha med bagasje.
Men jeg tenkte at jeg nok kan slenge på meg en liten ryggsekk hvis det mot
formodning skulle bli aktuelt med en litt lengre tur. Da sier en kamerat av
meg at dette er livsfarlig, og at det f.eks. eliminerer vitsen med
ryggskinna...
Jeg lurer altså på sikkerhetsrisikoen ved å kjøre med ryggsekk, i første
omgang en liten tursekk med ekstra klær og sånn. (Vil tro at det er u-lurt å
kjøre med skrujern og verktøy etc. i sekken.)
--
Mvh,

Sigurd
Dan
2004-11-02 10:24:04 UTC
On Tue, 2 Nov 2004 10:55:24 +0100, "Sigurd Koran"
Post by Sigurd Koran
[...]
Jeg krasjet med tråsykkel tidlig i vår, da jeg skulle hoppe utfor en
trappe. Jeg var iført en Dainese ryggskinne under genseren og utenpå
alt sammen en liten ryggsekk med litt verktøy, kamera, GPS og litt
ekstra klær.

I hoppet fikk jeg for mye bakvekt og landet flatt på ryggen.
Ryggskinnen gjorde at jeg ikke fikk noen som helst problemer med
ryggen, til tross for diverse ting i sekken. Derimot gjorde sekken at
skuldrene ble dradd hardt bakover, omtrent som om noen skulle sette et
kne i ryggen på deg og trekke hardt i dine armer.

Resultatet ble måneder med smerter grunnet brister i innfestningene
til ribbeina, både på brystet og bak i ryggen. Klarte ikke å le, nyse,
hoste, ligge, sitte eller stå uten at det gjorde vondt. Morsomt nok
var det bare én stilling som funket, og det var å sitte og sykle,
siden skuldrene da ble trukket forover.

Konklusjon? At sekk nok ikke er det mest lure å ha på seg når man
krasjer. Ikke for ryggen sin skyld, men for brystkassen og muligens
kragebeinet også. Både kamera og GPS klarte seg forresten fint til
tross for at de ble sandwichet mellom ryggskinnen og bakken. IXUS ser
ut til å være umulig å drepe. Samboeren klarte å miste sin veske, med
mitt kamera i, fra motorsykkelen i 80 km/h. Ble sendt hjem igjen av
snille mennesker som fant vesken langs veien.

***@dod.no
Bjørn Mork
2004-11-02 11:29:46 UTC
Post by Dan
[...]
Bortsett fra at det er mye mindre, ser det jo ut til å være bygd like
solid som mitt PowerShot S20. Det begynner jo å dra på åra (snart 5),
og har dermed vært utsatt for det meste. Tidligere i år mistet jeg
det i vannet under en kanotur. Dvs helt under under vann uten noen
beskyttelse. Etter å ha helt ut vannet og tørket kameraet i et par
dager begynte det å virke igjen...

Det er forresten i slike situasjoner man setter pris på CF-kortleser.
Jeg trodde jo kameraet var dødt, men å lese ut bildene var likevel
aldri noe problem. Bare å tørke vekk vannet av kortet og blåse bort
den verste sanden.

Nå ønsker jeg meg selvsagt et nytt kamera, men klarer ikke helt å
forsvare det for meg selv så lenge det gamle virker og fremdeles er
teknisk på høyde med de som selges i dag. Det er jo problemet med
disse Canon-greiene. Man får aldri byttet dem ut.

Bjørn
Let me tell you something, you rat, the sexual revolution is over.
Per Åge Sørvik
2004-11-02 14:31:13 UTC
Post by Bjørn Mork
Nå ønsker jeg meg selvsagt et nytt kamera, men klarer ikke helt å
forsvare det for meg selv så lenge det gamle virker og fremdeles er
teknisk på høyde med de som selges i dag.
Der har du jo grunnen. Ikke akkurat teknisk på høyde lenger.

peråge
Bjørn Mork
2004-11-02 14:46:11 UTC
Post by Per Åge Sørvik
Post by Bjørn Mork
[...]
Tja. Nå har man selvsagt fått både 4 og 5 megapixels kompaktkameraer,
men jeg ser ikke helt at det er noen vesentlig forbedring i forhold
til 3,3. Ihvertfall ikke for mitt bruksområde.

De to tingene jeg kunne tenkt meg å endre på S20 er
1) størrelsen - det kan alltid bli mindre
2) av/på-knappen (har en tendens til å skru seg på av seg selv når det
ligger i lomma)

Når det gjelder optikk og elektronikk er jeg strålende fornøyd og vil
ikke endre noe.

Bjørn
I can't believe how unpleasant you are.
Kjell Andresen
2004-11-02 15:16:21 UTC
Post by Bjørn Mork
Post by Per Åge Sørvik
Post by Bjørn Mork
[...]
De som har mindre har ofte lagt de fra seg eller glemt de..
Ditto.

Kjell; A70, fint med 4 vanlige AA-batterier (og ekstra CF-kort)
Roger Dalsaune
2004-11-02 20:16:01 UTC
Post by Kjell Andresen
Post by Bjørn Mork
Når det gjelder optikk og elektronikk er jeg strålende fornøyd og vil
ikke endre noe.
Ditto.
Kjell; A70, fint med 4 vanlige AA-batterier (og ekstra CF-kort)
Enig der. A70 er litt stort, men veldig praktisk med mulighet for å kunne
bruke vanlige batterier. Dessuten er optikken førsteklasses. Til og med jeg
klarer å ta bra bilder. Desverre er ikke engang Canon'er helt utslitelige.
Mitt må gjerne klemmes litt sammen for å ta bilder. Ellers blir bildene
bare helsvarte. Er vel noe dårlig kontakt et sted. Men pytt. Det funker da
på sitt vis.
--
Roger Dalsaune
OTC#215,ORC#13,TUSK#9,NMCU#41414,SCEK#122
~ Feiltenning og bankende motor. Vintern må gjerne komme nå ~
Espen Olsen
2004-11-03 08:46:09 UTC
Post by Bjørn Mork
Når det gjelder optikk og elektronikk er jeg strålende fornøyd og vil
ikke endre noe.
Jeg har et tidlig IXUS 400. Jeg satte hendig format foran
funksjonalitet.

I dag hadde jeg kanskje heller valgt det nye lille Nikonkameraet.

Ønsker:

i) bedre batterikapasitet. I batteriet er de masse ekstra plass faktisk.
Når man klemmer på det viser det seg at det er mye ledig inne i selve
batteripakken.

ii) Raskere fra man trykker ned utløseren til bildet tas. Jeg snakker
ikke her om tiden det tar å fokusere men om den utrolig irriterende
tidsforsinkelsen som jeg forstår andre digitalkameraer også har. Gjør
det umulig å fange øyeblikkene.

iii) metallkasse. Mer solid.

iv) vi fikk et problem med lysfølsomheten. Bildene ble svært
overfokusert med mye digital støy. Fikset på garantien, men jeg er ikke
helt sikker på om kameraet ble like godt som nytt.

v) bedre software. Det som fulgte med kameraet ble fort glemt - utrolig
svake saker. Jeg fikk installert photoshop på jobbpcn.....

Ellers er jeg fornøyd. Det kunne vært en bedre videofunksjon - maks 3
min. Men det kjøper man jo et DV-kamera til.

Forøvrig skal jeg ikke kjøre mc med ryggsekk mer etter å ha lest denne
tråden.

Espen
Dan
2004-11-03 09:14:15 UTC
Post by Espen Olsen
Post by Bjørn Mork
[...]
Det er der røyken er, det er derfor det går å klemme sammen batteriet
litt. Og som tidligere sagt er dette en veldig bra konstruksjon siden
IXUS er kjent for ikke å slippe ut røyk selv ved hard behandling.
Post by Espen Olsen
[...]
Jeg synes ikke dette er noe problem. Hvis man har knappen halvt
nedtrykket slik at kameraet er helt forberedt på klikk så går det
raskt og det er ikke noe problem å ta bilder som f eks dette, som
viser sykkelkamerat Christian i fint svev:
For øvrig tatt få minutter etter min salto som ble nevnt i tidligere
innlegg.
Post by Espen Olsen
v) bedre software. Det som fulgte med kameraet ble fort glemt - utrolig
svake saker. Jeg fikk installert photoshop på jobbpcn.....
ZoomBrowser EX må være det mest latterlige program verden noensinne
har sett. Mitt neste kamera skal vises som enhet i utforskeren og så
skal Canon drite i hvordan og hvor jeg laster ned bildene.

***@dod.no
Kjell Andresen
2004-11-03 09:43:51 UTC
Post by Dan
ZoomBrowser EX må være det mest latterlige program verden noensinne
har sett. Mitt neste kamera skal vises som enhet i utforskeren og så
skal Canon drite i hvordan og hvor jeg laster ned bildene.
Jeg klarer meg ganske godt med Irfanview,
<URL:http://www.irfanview.com/>

Men jeg er ikke opptatt av å pusse på resultatene.

Kjell
Dan
2004-11-03 09:56:29 UTC
Post by Kjell Andresen
Post by Dan
[...]
Klarer den å laste ned bildene direkte fra et IXUS-kamera?
Post by Kjell Andresen
Men jeg er ikke opptatt av å pusse på resultatene.
Selve pussingen gjør jeg i PaintShop. Problemet er som sagt bare at
jeg ikke har funnet noen annen måte å få bildene ut av kameraet på enn
å gå gjennom ZoomBrowser EX.

***@dod.no
Bjørn Mork
2004-11-03 10:07:17 UTC
Post by Dan
Selve pussingen gjør jeg i PaintShop. Problemet er som sagt bare at
jeg ikke har funnet noen annen måte å få bildene ut av kameraet på enn
å gå gjennom ZoomBrowser EX.
gphoto eller CF-adatpter.

bjørn
I don't want to hear about your surfboard.
Kjell Andresen
2004-11-03 12:30:54 UTC
Post by Bjørn Mork
Post by Dan
Selve pussingen gjør jeg i PaintShop. Problemet er som sagt bare at
jeg ikke har funnet noen annen måte å få bildene ut av kameraet på enn
å gå gjennom ZoomBrowser EX.
gphoto eller CF-adatpter.
CF-adapter/leser; små IBM-notebooks X-serien har de innebygget.

Forøvrig en løsning eg har brukt til å flytte data siden før
USB-pennene kom.

Kjell
Magne Vingsand
2004-11-03 22:49:48 UTC
Post by Dan
Selve pussingen gjør jeg i PaintShop. Problemet er som sagt bare at
jeg ikke har funnet noen annen måte å få bildene ut av kameraet på enn
å gå gjennom ZoomBrowser EX.
Merkelig. Jeg stikker bare minnebrikken inn i kortleseren på PC'en, så
dukker bildene opp i utforskeren tvert. Markerer alle jeg vil ha og lagrer.
Går som sagt kjapt.
Magne Ténéré/Endupamp
Dan
2004-11-05 21:27:26 UTC
Post by Magne Vingsand
Post by Dan
[...]
Funker fint på laptopen men ikke på desktopen.
***@dod.no
Magne Vingsand
2004-11-08 00:04:11 UTC
"Magne Vingsand"
Post by Magne Vingsand
Merkelig. Jeg stikker bare minnebrikken inn i kortleseren på PC'en,
så dukker bildene opp i utforskeren tvert. Markerer alle jeg vil ha
og lagrer. Går som sagt kjapt.
Funker fint på laptopen men ikke på desktopen.
Da må det ha noe med OS'et å gjøre muligens. Fungerer fint på min standard
PC med M§XP.
Magne Ténéré/Endupamp
Espen Olsen
2004-11-04 13:44:41 UTC
Løsningen kalles kortleser og fåes kjøpt i kortleserbutikken.
Magne Vingsand
2004-11-03 22:46:48 UTC
Post by Dan
ZoomBrowser EX må være det mest latterlige program verden noensinne
har sett. Mitt neste kamera skal vises som enhet i utforskeren og så
skal Canon drite i hvordan og hvor jeg laster ned bildene.
Har brukt utforskeren i flere år via kortleser i pc-fronten, lynrask og
enkel nedlasting av bilder/film.
Magne Ténéré/Endupamp
Espen Olsen
2004-11-04 13:43:48 UTC
http://terrengsykkel.no/forum/upload/3-34399-163-6357_img.jpg
For øvrig tatt få minutter etter min salto som ble nevnt i tidligere
innlegg.
Jeg synes virkelig dette er en svakhet. Bilder av Barnet(tm) er helt
håpløst å ta fordi smilet/blikket/the Kodak moment forsvinner fra jeg
trykker helt ned utløseren til bildet er tatt. Det er mulig min datter er
raskere enn din MC, men jeg tror heller at dette har med planlegging å
gjøre. Du kan ta hensyn til tidsforsinkelsen når du skal ta bilde av et
objekt i fart, men med en unge er *det* helt håpløst.

Espen
Magne Vingsand
2004-11-04 14:45:58 UTC
Post by Espen Olsen
Dan
Post by Dan
[...]
Ganske sikkert, da Dan er type skapmotorsyklist for tiden (så vidt jeg vet).
Magne Ténéré/Endupamp
Thomas Lundquist
2004-11-05 07:39:00 UTC
Post by Magne Vingsand
Ganske sikkert, da Dan er type skapmotorsyklist for tiden (så vidt jeg vet).
egentlig bedre enn å være som meg, garasjemotorsyklist.

ez
--
SUCKS#012, NIC#03, DoD#3098, DoDRT#02, DoDCT#012, 066, SDK#1528, AMO#209sjef
'97 Ducati ST2(Greven), '96 Honda GOOF3(Singer), '00 CBR900RR(Pfaff)

Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html
Christer Waleryd
2004-11-05 08:55:34 UTC
Post by Thomas Lundquist
Post by Magne Vingsand
Ganske sikkert, da Dan er type skapmotorsyklist for tiden (så vidt jeg vet).
egentlig bedre enn å være som meg, garasjemotorsyklist.
Generelt mye bedre plass i en garasje enn i et skap, da.
Kan i det minste trene på garasjevending...

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
http://lcw.at.dod.no ***@dod.no
Magne Vingsand
2004-11-05 09:36:22 UTC
Post by Thomas Lundquist
Post by Magne Vingsand
Ganske sikkert, da Dan er type skapmotorsyklist for tiden (så vidt jeg vet).
egentlig bedre enn å være som meg, garasjemotorsyklist.
Sikkert "sunnere" med en oppstart i ny&ne inne i garasjen enn inne i
skapet...
Magne Ténéré/Endupamp
Dan
2004-11-05 21:33:27 UTC
Post by Magne Vingsand
Post by Espen Olsen
Dan
Post by Dan
[...]
Helt riktig. Motor er for pingler. (Eller rikinger.)
***@dod.no
Magne Vingsand
2004-11-08 00:05:16 UTC
"Magne Vingsand"
Post by Magne Vingsand
Ganske sikkert, da Dan er type skapmotorsyklist for tiden (så vidt jeg vet).
Helt riktig. Motor er for pingler. (Eller rikinger.)
Da er jeg definitivt "pingle"..!
Magne Ténéré/Endupamp
Magne Vingsand
2004-11-04 14:48:09 UTC
planlegging å gjøre. Du kan ta hensyn til tidsforsinkelsen når du
skal ta bilde av et objekt i fart, men med en unge er *det* helt
håpløst.
Med et godt videokamera kan du hente ut akkurat "det" bildet av barnets
godsmil (eller surgrimasen, som kan være vel så lystig for andre)
Magne Ténéré/Endupamp
Audun Torsdalen
2004-11-05 14:53:32 UTC
Post by Magne Vingsand
[...]
Å hente stillbilde fra video medfører at du sitter igjen med en håpløst
dårlig oppløsning. Stillbilde må taes med videokameraets minnebrikke, og
da har man samme problem med tidsforsinkelse.( Men man har en autofokus
som jobber kontinuerlig.)
--
'00 Triumph Tiger
***@dod.no http://audun.at.dod.no
NAFMC-Oslo#916 DoD#2133 NMCU#22767
Bjørn Mork
2004-11-03 09:31:02 UTC
Post by Espen Olsen
i) bedre batterikapasitet. I batteriet er de masse ekstra plass faktisk.
Når man klemmer på det viser det seg at det er mye ledig inne i selve
batteripakken.
Kjøp flere batterier.

Men her er S20 betydelig bedre med litt mindre kantete batteripakke og
dessuten den teoretiske muligheten for å bruke (dyre og spesielle)
engangsbatterier.
Post by Espen Olsen
[...]
Dette er vel først og fremst et autofokus-problem? Løses ved å la
kameraet fokusere før du skal ta bildet. Eller ved å kjøpe en dyr,
tung og upraktisk speilrefleks der du kan slå av AF.
Post by Espen Olsen
iii) metallkasse. Mer solid.
Har ikke IXUSen det? Hmm, da ble jeg enda mer glad i mitt S20. Det
har jo noen bulker etter å ha gått i bakken, men er jo egentlig like
helt.
Post by Espen Olsen
iv) vi fikk et problem med lysfølsomheten. Bildene ble svært
overfokusert med mye digital støy. Fikset på garantien, men jeg er ikke
helt sikker på om kameraet ble like godt som nytt.
Ikke bra.
Post by Espen Olsen
v) bedre software. Det som fulgte med kameraet ble fort glemt - utrolig
svake saker. Jeg fikk installert photoshop på jobbpcn.....
Aner jeg lite om. Slikt fulgte med OSet mitt.
Post by Espen Olsen
Ellers er jeg fornøyd. Det kunne vært en bedre videofunksjon - maks 3
min. Men det kjøper man jo et DV-kamera til.
video ser jeg som mest dill på et slikt kamera. Ta bilder i stedet.
Post by Espen Olsen
Forøvrig skal jeg ikke kjøre mc med ryggsekk mer etter å ha lest denne
tråden.
Du begynner å jogge i stedet?

Bjørn
Save the lawyers!
Dan
2004-11-03 09:41:55 UTC
Post by Bjørn Mork
Post by Espen Olsen
iii) metallkasse. Mer solid.
Har ikke IXUSen det? Hmm, da ble jeg enda mer glad i mitt S20. Det
har jo noen bulker etter å ha gått i bakken, men er jo egentlig like
helt.
Min gamle IXUS v er i hvert fall solid som en forsterket sardinboks.
Det er vel bare lokkene over batteri og CF-kort som er i plastikk.
Resten er metall og føles veldig solid.

***@dod.no
Anders Hørtvedt
2004-11-03 10:33:03 UTC
Post by Dan
Post by Bjørn Mork
Post by Espen Olsen
[...]
Jeg mistet et lånt Ixus V (i svart lett postret Canon skaiveske) ut av lomma
og ned på bakken. Dette skjedde mens jeg jogget ved siden av Jawaen for å
dytte den i gang. Resultatet var at objektivlokket spratt av, og to små
plastbiter som utgjør objektivdekselet datt ut (inne i veska). Lot seg
enkelt kneppe på plass igjen, ingen skade skjedd, ut over en liten bulk. Jeg
ble ikke imponert, og tenkte at dette er for lite robust for mitt bruk.

Jeg er ute etter et digitalkamera til familie og racingbruk, ikke altfor
dyrt. Skal primært brukes til å ta bilder til websider og denslags, altså
ikke til kopiering på storformat papir. Må være ganske robust, og kunne ta
bilder i racingsituasjoner, hvor jeg er opptatt av racing, ikke
fotografering. Dette skjer ofte på litt langt hold, så lang zoom er trolig
kjekt. Oppløsning er neppe så viktig, Ixus V, som er det eneste jeg har noe
særlig erfaring med, har forsåvidt god nok oppløsning til slikt bruk.

Noen konkrete forslag?
Anders
Dan
2004-11-03 10:50:33 UTC
On Wed, 3 Nov 2004 11:33:03 +0100, "Anders Hørtvedt"
Post by Anders Hørtvedt
Post by Dan
Post by Bjørn Mork
Post by Espen Olsen
[...]
Jeg syntes det hørtes ut som et glimrende argument *for* nevnte
kamera. Det at den går å sette sammen enkelt som LEGO etter at man har
klart å ha den i stykker er jo genialt. Selv har jeg flere ganger mist
kameraet i bakken og harde steingulv uten at noe har skjedd. Har ikke
en gang trengt å sette sammen delene etterpå.

***@dod.no
Magne Vingsand
2004-11-03 22:53:38 UTC
Post by Anders Hørtvedt
[...]
Da bør du gå for et med bra optisk zoom. Selv om oppløsninga ikke er så
viktig, kan det ofte bli heller grått om du zoomer mye digitalt (bedre å
eventuelt gjøre det i et bildebehandlingsprogram a la Photoshop, så har du
mer kontroll og kan reversere).
Magne Ténéré/Endupamp
Vegar Nilsen
2004-11-03 11:50:57 UTC
* Bjørn Mork
| Dette er vel først og fremst et autofokus-problem? Løses ved å la
| kameraet fokusere før du skal ta bildet. Eller ved å kjøpe en dyr,
| tung og upraktisk speilrefleks der du kan slå av AF.

Eller ved å kjøpe en dyr, tung og kjempefin speilrefleks hvor AF fungerer
raskt nok til at du får bedre bilder med den på enn av.

Vegar.
--
http://vn.cl.no/

"POS 51. It's like a personal visit from God."
-- Elmo McElroy (Samuel L. Jackson) - the 51st State
Per Åge Sørvik
2004-11-03 14:20:51 UTC
Post by Bjørn Mork
Dette er vel først og fremst et autofokus-problem? Løses ved å la
kameraet fokusere før du skal ta bildet. Eller ved å kjøpe en dyr,
tung og upraktisk speilrefleks der du kan slå av AF.
Prøv å følge en MC på bane (som beveger seg både fra og mot deg) og ta
flere bilder i serie med ett vanlig digitalkamera... En av (de mange)
grunnene til at jeg nettop byttet til digitalt speilrefleks. Åja, AF
virker selvfølgelig, hørt om AF Servo ?

peråge
Espen Olsen
2004-11-04 13:46:34 UTC
Post by Bjørn Mork
Post by Espen Olsen
[...]
Nei. Det tar et tidel eller to før bildet er tatt selv når man fokuserer
på forhånd. På den tida forsvinner The Kodak Moment(tm)
Vegar Nilsen
2004-11-05 15:56:48 UTC
* Espen Olsen
| "Bjørn Mork" <***@dod.no> trøkket ut
|
| Nei. Det tar et tidel eller to før bildet er tatt selv når man fokuserer
| på forhånd. På den tida forsvinner The Kodak Moment(tm)

Løsningen på det problemet heter enten speilrefleks eller videokamera.

Vegar.

Espen Olsen
2004-11-04 13:49:12 UTC
Post by Bjørn Mork
Post by Espen Olsen
iii) metallkasse. Mer solid.
Har ikke IXUSen det? Hmm, da ble jeg enda mer glad i mitt S20. Det
har jo noen bulker etter å ha gått i bakken, men er jo egentlig like
helt.
Noen IXUSer har det. Så vidt jeg har sett er det steinaldermodellene med
lav oppløsning (IXUS vII). Sikkert brukt som en mid-life update for å gi
det enda litt tid på markedet.
Jogge?
H.C.
2004-11-04 14:32:27 UTC
Post by Espen Olsen
Forøvrig skal jeg ikke kjøre mc med ryggsekk mer etter å ha lest denne
tråden.
Du tenker på skulder-/ribbenskaden til Dan? Jeg tror det skal mye til for at
tilsvarende skjer på (dvs. av) MC dersom man kjører med en solid skinndress
med "racing-inspirert" snitt, fordi skinndressen ikke tillater slike
bevegelser (uten å revne...). Det er ganske mange skader som KAN oppstå
under en MC-kræsj, men som det er umulig å gardere seg mot uansett hva man
velger eller ikke velger av utstyr.

Man skal selvsagt gardere seg mot de mest åpenbare (og invalidiserende)
skadene. Det gjør man ved å velge fornuftig hjelm, skinndress(!),
ryggskinne, hansker og støvler. Men dersom man tryner på en standard norsk
landevei vil noen strekte leddbånd antakelig utgjøre en svært liten del av
det totale skadeomfanget.

Jeg ville heller valgt bort ryggsekken under terrengsykling, noe jeg også
gjør. Her er risikoen for ufrivillig avstigning vesentlig større, men
risikoen for alvorlige skader er lav. Allikevel bruker jeg ryggskinne også
når jeg terrengsykler. Dersom noen lurer på hvorfor, skal de gjerne få et
halvt dusin historier over en kopp kaffe neste gang vi møtes på Grava.
H.C.
Per Åge Sørvik
2004-11-03 14:13:44 UTC
Post by Bjørn Mork
Post by Per Åge Sørvik
Post by Bjørn Mork
[...]
Nei, megapikslene er absolutt ikke så viktig.
Post by Bjørn Mork
Når det gjelder optikk og elektronikk er jeg strålende fornøyd og vil
ikke endre noe.
To av de største problemene med dette kameraet er vel at det har ett
forferdelig "blåstikk" i overskyet vær, og så er det jo ganske tregt. I
tillegg til en del grovkornet støy.

Det var et godt kamera til sin tid, men det er _ikke_ teknisk på høyde
lenger.

Men så lenge det dekker dine behov så...

peråge
Kyrre Johansson
2004-11-03 11:36:25 UTC
Post by Dan
On Tue, 2 Nov 2004 10:55:24 +0100, "Sigurd Koran"
[Snip-snip]
Post by Dan
[...]
Joda, IXUS lar seg drepe. I sommer da jeg var på vei hjem fra turen til
Frankrike, kjørte jeg inn i et forrykende uvær i Sveits. Jeg hadde allerede
dratt på meg regndressen og regntrekket på tankveska. Etter noen mil ga
regnet seg. Jeg stoppet for å tanke, og dro av regntrekket på tankveska for
å få ut penger og slikt. Da jeg skulle dra fra stasjonen var det såpass lyst
på himmelen at jeg ga f i å dra på trekket igjen - det gjør jo kartlesing
tilnærmet umulig.

Sveits er et land med mange fjell, og veiene går ofte rett gjennom dem i noe
vi kaller tunneller. En av disse tunnellene jeg kjørte i var på nesten 20
kilometer. På den siden der jeg kjørte inn var det altså oppholdsvær. Da jeg
kom ut av tunnellen på andre siden, var det en cm vann på veien og
horisontalt regnvær - og ingen steder å stoppe uten å risikere å bli meid
ned av en lastebil eller en fartsblind tysker med dårlig tid.

Jeg visste at det lå et veihotell noen få kilometer lenger frem, og jeg
bestemte meg for å kjøre inn der. Klokka var rundt åtte på kvelden og jeg
var sliten etter å ha kjørt fra Nice i ellevetiden samme dag. Greit
tidspunkt å gi seg på. Da jeg åpnet tankveska inne på hotellrommet, trodde
jeg ikke mine egne øyne. Alt var vått. Absolutt alt. Jeg måtte henge opp
kveldsskiftet til tørk etter å ha vridd opp tøyet. Toalettveska av skinn
veide en halvkilo mer enn normalt, passet var skrukkete - og IXUS-kameraet
var dødt. Da jeg tok ut minnekortet, rant det vann ut av det - og selv etter
flere dagers tørke uten å slå på strømmen, var og forble det paja. Nesten
åtte tusen spenn da det var nytt i 2001 - og reiseforsikringen dekket det
ikke. Da måtte jeg nemlig ha hatt en tabbeforsikring.

Takk & lov lå det splitter nye Canon 300D trygt i en plaspose i toppboksen -
og minnekortet med halvparten av feriebildene fra IXUSen klarte seg.

Du må gjerne lese mer om den strabasiøse ferden hjem på hjemmesia.

---
Mvh Kyrre
www.kyrre.net
Bjørn Mork
2004-11-03 12:11:52 UTC
Post by Kyrre Johansson
Da jeg åpnet tankveska inne på hotellrommet, trodde
jeg ikke mine egne øyne. Alt var vått. Absolutt alt.
Og neste gang pakker du *alt* i plastposer, ikke sant?
Post by Kyrre Johansson
[...]
Mitt S20 måtte ligge en del dager før det våknet igjen. Det virket
delvis like etter dukkerten, men døde raskt. Var ikke like forsiktig
med å la være å slå på...
Post by Kyrre Johansson
Nesten
åtte tusen spenn da det var nytt i 2001 - og reiseforsikringen dekket det
ikke. Da måtte jeg nemlig ha hatt en tabbeforsikring.
Jupp, reiseforsikringer dekker bare det de skadene som *ikke* skjer.

(hmm, litt urettferdig. jeg har faktisk fått utbetalt penger på
reiseforsikring to ganger: fra Europeiske i 1987 da jeg klarte å
glemme igjen en plastpose med dagens plateshopping på T-banen i
London. Og fra Zurich i 2001 da jeg klarte å miste brillene midt på
Sukhumvit Road i Bangkok)
Post by Kyrre Johansson
Takk & lov lå det splitter nye Canon 300D trygt i en plaspose i toppboksen -
og minnekortet med halvparten av feriebildene fra IXUSen klarte seg.
Nettopp. Minnekort er geniale. Har du prøvd å tørke film?

Bjørn
You're always totally wrong.
Thomas Lundquist
2004-11-03 21:52:36 UTC
Post by Bjørn Mork
Nettopp. Minnekort er geniale. Har du prøvd å tørke film?
jeg kikka litt på websjapper og det ser ut til at det kommer færre og
færre kameraer med CF, det er mye SD/MMC. jeg har iofs begge deler på
dingser allrede (bl.a. fon) men foretrekker CF.

det ser ut ti lå være et problem når man skal finne seg et
digitalkamera nå :=(

MemoryStick og XD er uaktuellt.

ez

H.C.
2004-11-02 10:32:32 UTC
Post by Sigurd Koran
[...]
Når ble det farligere å kræsje ryggen inn i en liten ryggsekk enn inn i
f.eks. et autovern? De eneste faremomentene jeg kan se, er at ryggen kan
brettes rundt sekken dersom du lander rett på rygg, og at en eventuell
bæremeis av metall kan forårsake unødvendige skader. Dersom du benytter en
ordentlig ryggskinne, som beskytter ryggen mot "bretting", og sekken er av
myk type uten bæremeis, kan jeg ikke skjønne at dette er noe problem.

Det får være måte på ukvalifisert synsing.
H.C.
Magne Vingsand
2004-11-02 10:50:23 UTC
Post by Sigurd Koran
[...]
Slik du tenker å bruke sekken, vil den virke som rene stuntmadrassen og
avhjelpe en ellers hard landing. Jeg bruker nesten alltid sekk når jeg
kjører MC, hvor jeg har verktøy plassert i egen veske på langs nederst (men
ytterst) i sekken. Ellers har sekken egen lomme for småverktøy øverst på
lokket. Oppå veska div mat, klær etc. Innebygd camelbag med vann i lomma
innerst mot ryggen, med slange inn til hjelmen. Med denne ryggsekken har jeg
kjørt meg av et utall ganger både på vei og i mark, hvor jeg har flakset i
de fleste retninger. Sekken er skitten, men hel! Derfor kan jeg trygt
anbefale denne sekken, kjøpt på Smartclub. Den heter Zefal Atlas, og er
rimelig.
Magne Ténéré/Endupamp
Kjell Andresen
2004-11-02 11:29:33 UTC
Du kan jo vurdere et hjelmnett og putte sekken under det,
ev. med et par nylonstropper til.

Jeg har sidevesker, men bruker de nesten aldri -
det går i rygg- eller pakksekk festet slik jeg anbefaler.

Hjelmnettet er kjekt for å holde ting fast før du stropper det.

Kjell
Sigurd Koran
2004-11-11 13:16:44 UTC
Du verden.
Det var ikke måte på respons på mitt innlegg, selv om det ble mye
kamerasnakk. :-)
Dagen etter jeg spurte om ryggsekk, så tok jeg av sadelen og fant ut at det
er et (relativt) stort oppbevaringsrom nedi der! Så kanskje blir ryggsekken
stort sett overflødig.

For de spesielt interesserte kan jeg nevne at sykkelen er en ZRX-1100 '98.
--
Mvh,
Sigurd